اخبار روز

دانه خشخاش | کاربرد روغن دانه خشخاش در صنایع

دانه خشخاش

خشخاش متعلق به قدیمی ترین گیاهان روی زمین است. قدمت بذرهای یافت شده در اروپای میانه به 4600 تا 3800 قبل از میلاد می رسد.

بومی مدیترانه شرقی است، و گل‌های آن در رنگ‌های مختلف (عمدتاً سفید و زرد) هستند. دانه‌هایی که این گل‌ها تولید می‌کنند بسته به محل کشت آن‌ها کوچک، گرد و مایل به آبی، سیاه یا خاکستری روشن تا تیره هستند. از دانه خشخاش در پخت و پز و غذاهای سنتی در سراسر جهان استفاده می شود. گفته می شود که هم دانه ها و هم روغن آنها فواید سلامتی مختلفی دارند، از درمان سردرد و سرفه گرفته تا درمان آسم و بی خوابی!!!

روغن خشخاش با پرس سرد از دانه‌های گیاه تهیه میشود و روغن حاصل از فرآیند سرد از نظر طعم، کیفیت و عطر با کیفیت تر است و دارای رنگ زرد روشن با رایحه ای دلپذیر است. از دانه های گیاه خشخاش نه تنها می توان برای ایجاد غذاهای خوشمزه، بلکه برای تولید روغن گیاهی آرایشی نیز استفاده کرد.

اشکال مختلف مصرف بذر خشخاش

بر اساس فرم موجود در بازار، بذر خشخاش به صورت دانه های خشک، پودر و روغن تقسیم می شود.

فرم پودر به طور گسترده ای در محصولات نانوایی استفاده می شود، در حالی که فرم روغن برای انواع محصولات غذایی و آرایشی استفاده می شود. دانه خشخاش با فواید سلامتی خود در بین مصرف کنندگان آگاه به سلامت محبوبیت پیدا کرده است و بنابراین همه اشکال دانه خشخاش محبوبیت قابل توجهی پیدا می کنند.

کاربرد بذر خشخاش در صنایع

بر اساس کاربرد، بازار بذر خشخاش به صنایع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی تقسیم می شود.

بخش غذا بیشتر به نانوایی ها و سس ها و چاشنی ها تقسیم می شود. بخش لوازم آرایشی کاربرد آن در لوازم آرایشی طبیعی و محصولات مراقبت شخصی مانند صابون ها و کرم ها است.

اگرچه روغن دانه خشخاش به شدت در داروسازی، نقاشی و مراقبت از چوب (مانند روغن بذر کتان) استفاده می شود، اما کاربرد این روغن هنوز در صنعت مراقبت از پوست به میزان شایستگی آن نیست. بذر خشخاش در بسیاری از نقاط جهان از جمله جمهوری چک، آلمان، ترکیه، فرانسه، هند و منطقه اروپای شرقی یک محصول تجاری معتبر است. تقاضای فزاینده برای دانه‌های خشخاش از صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی باعث افزایش تقاضا برای محصولات دانه خشخاش می‌شود.

کاربرد در لوازم آرایشی و مراقبتی

روغن دانه خشخاش به دلیل بافت سبکی که دارد، برای انواع پوست مناسب است. محتوای بالای اسید لینولئیک، همراه با مقدار کمتر اسید پالمیتیک، آن را به روغنی تبدیل می کند که از سد پوست محافظت می کند. روغن خشخاش دارای خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی است و بسیار مناسب برای پوست های چرب است همچنین به دلیل خاصیت بازسازی کنندگی، برای پوست های در شرف پیری نیز جذاب است. در فرانسه، روغن‌های پاک‌کننده با روغن کم‌رنگ دانه خشخاش رایج است. روغن دانه خشخاش همچنین برای محصولات مخصوص پوست های تحریک شده، قرمز یا لکه دار هم بسیار مناسب است. در زمینه مراقبت از بدن و مو

می توان از آن در افزودنی های حمام یا به عنوان روغن مو استفاده کرد.

روغن دانه خشخاش همچنین دارای محتوای بالای ویتامین E میباشد و با خواص آنتی اکسیدانی که دارد به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

روغن دانه خشخاش یک روغن گیاهی عالی در صابون سازی است و به صابون سختی می بخشد.

مهم ترین دلایلی که باید روغن دانه خشخاش را در محصولات مراقبت از پوست به کار برد:

روغن دانه خشاش به ویژه در محصولاتی مخصوص پوست های بالغ، خشک، آسیب دیده و حساس کاربرد دارد. غلظت بالای اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک خواص ترمیم کننده روغن را فراهم می کند. روغن دانه خشخاش روغنی عالی برای پوست های آسیب دیده، بالغ، خشک و دارای چین و چروک میباشد.

جذب آهسته روغن خشخاش باعث می شود، این روغن به یک ماده مراقبت از پوست “محافظت کننده” و “پوشاننده” تبدیل شود. غلظت بالای اسید لینولئیک به روغن خواص ضد التهابی می‌دهد و این یک انتخاب عالی برای پوست های آسیب دیده و حساس است. کمبود اسید لینولئیک سبب ریزش مو، پوسته پوسته شدن پوست و تاخیر در بهبود در زخم ها میشود.

میزان اسیدهای چرب موجود در روغن دانه خشخاش

برخی از فواید دانه خشخاش

1. سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان مانند بیشتر دانه‌ها، دانه‌های خشخاش سرشار از فیبر، چربی‌های گیاهی و مواد مغذی مختلف هستند. یک قاشق غذاخوری (9 گرم) شامل:

کالری: 46

پروتئین: 1.6

گرم چربی: 3.7

گرم کربوهیدرات: 2.5

گرم فیبر: 1.7

گرم منگنز: 26 درصد از ارزش روزانه (DV)

مس: 16 درصد DV

کلسیم: 10 درصد DV

منیزیم: 7 درصد DV

فسفر: 6 درصد DV

روی: 6 درصد از DV

تیامین: 6٪ از DV

آهن: 5% از DV

دانه های خشخاش به ویژه سرشار از منگنز هستند،بز که یک عنصر کمیاب برای سلامت استخوان و لخته شدن خون مهم است. این ماده معدنی همچنین به بدن شما کمک می کند تا از اسیدهای آمینه، چربی ها و کربوهیدرات ها استفاده کند. آنها همچنین دارای مس بالایی هستند، که ماده معدنی مورد نیاز برای ساخت بافت همبند و انتقال آهن است.

2. ممکن است حاوی ترکیبات تسکین دهنده درد باشد

گیاه خشخاش حاوی مورفین، کدئین و سایر آلکالوئیدهای تریاک است که به دلیل خواص تسکین دهنده، آرام بخش و خواب آور معروف هستند. این ترکیبات اغلب در درمان های دارویی در نظر گرفته شده و برای این موارد یافت می شوند. این آلکالوئیدها معمولاً در مایع سفید شیری غلاف خشخاش وجود دارند که به لاتکس خشخاش نیز معروف است. دانه های خشخاش به طور طبیعی حاوی ترکیبات تریاک نیستند، اما ممکن است در طول برداشت یا در نتیجه آسیب آفات به آنها آلوده شوند به همین دلیل قبل از مصرف دانه ها آنها را شسته و تمیز میکنند.

3. ممکن است سلامت قلب و پوست را تقویت کند

روغن دانه خشخاش به ویژه سرشار از چربی های تک و چند غیراشباع است که ممکن است برای قلب و پوست شما مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از چربی های غیر اشباع ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را تا 17 درصد کاهش دهد. جایگزینی چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی با چربی‌های غیراشباع ممکن است سودمند باشد. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که چربی‌های موجود در روغن خشخاش ممکن است از ترمیم زخم‌ها و همچنین جلوگیری از ضایعات پوسته‌دار در صورت استفاده مستقیم روی پوست جلوگیری کند.

4.ممکن است به هضم غذا کمک کند.

دانه های خشخاش سرشار از فیبر هستند که ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد و یبوست را کاهش دهد.

5.خاصیت آنتی اکسیدانی

ممکن است در برابر برخی بیماری ها محافظت کند. آنتی اکسیدان های موجود در این دانه ها ممکن است از بدن شما در برابر آسیب های سلولی و بیماری های مختلف محافظت میکند.

آینده بازار دانه خشخاش

ارزش بازار جهانی دانه های خشخاش در سال 2020 به 210.7 میلیون دلار می رسد و انتظار می رود تا سال 2027 با 3.8 درصد در دوره پیش بینی شده به 250.6 میلیون دلار برسد. بازار جهانی دانه های خشخاش: اندازه جهانی، روندها، تحلیل های رقابتی، تاریخی و پیش بینی تا سال های 2020-2027، افزایش تقاضا از صنعت نانوایی به دلیل مزایای سلامتی، تقاضای رو به رشد در صنعت آرایشی و بهداشتی و تغییر رفتار و ترجیح مصرف کنندگان در مورد این نوع مواد در نانوایی محصولات عواملی هستند که رشد بازار جهانی دانه های خشخاش را پیش بینی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *