اسانس و روغن, گیاهی, نکات کلیدی

نکات مهم در نگهداری اسانس ها که باید بدانید

نکات مهم در نگهداری اسانس ها

نکات مهم در نگهداری اسانس ها:

اسانس ها ترکیبات بسیار کاربردی و با ارزش در صنعت هستند که درصورت نگهداری نامناسب ممکن است تغییر ماهیت داده و شاخص های کمّی آن ها تغییر کند. ساختار شیمیایی اسانس های مختلف، با یکدیگر بسیار متفاوت است، بنابراین شرایط نگهداری آن ها نیز کمی متفاوت است. بنابراین رعایت این نکات مهم در نگهداری اسانس ها در حفظ کیفیت و اثرات دارویی آن ها بسیار ضروری است.

شرایط بهینه نگهداری اسانس های گیاهی
  1. اسانس ها را برای مدت طولانی نگهداری نکنید. اسانس های کهنه، هرچند تحت شرایط مناسب باشند، باز هم به صورت تدریجی تغییر ماهیت می دهند.
  2. از آنجائی که واکنش های شیمیایی در دمای پایین به کندی صورت می گیرند، پس اسانس ها را در دمای پایین (زیر 14 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. اسانس های حاوی یون های فلزی خصوصا مس، در درجه حرارت بالا، به سرعت تجزیه می شوند.
  3. ظروف محتوی اسانس را کاملاً پر و درب آن ها را کاملاً محکم کنید. زیرا اسانس هایی که دارای هیدروکربون های ترپن دار هستند، نباید در مجاورت هوا قرار گیرند. در غیر این صورت به سرعت اکسیده و پلیمریزه می گردند.
  4. وجود آب در اسانس ها حتی به میزان بسیار جزئی، سبب تجزیه اِسترها به میزان ده برابر مقدار آب موجود در آن ها می شود. در نتیجه میزان اسیدهای چرب به طور چشمگیری افزایش یافته و موجب بروز واکنش های نامطلوب دیگری در اسانس می گردد.
  5. ظروف شیشه ای تیره بهترین گزینه برای نگهداری اسانس ها هستند. زیرا برخی اسانس ها در مجاورت نور تجزیه می شوند. ظروف پلی اتیلنی و ظروف آلومینیومی هم برای نگهداری اسانس مناسب هستند.
  6. چنانچه از ظروف فلزی برای نگهداری اسانس ها استفاده می کنید، می توانید کمی اسید سیتریک به آن اضافه کنید. چون اسید سیتریک مانع از واکنش های شیمیایی یون های فلزی می شود.
  7. حتما اطلاعات مربوط به اسانس مانند نام اسانس، تاریخ تهیه، وزن و سایر موارد را روی برچسب شیشه محتوی اسانس بنویسید.
نگهداری اسانس ها در ظروف شیشه ای تیره

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *