اخبار روز

پیش بینی بازار گیاهان دارویی تا سال 2026

یک فرصت جهانی 178.4 میلیارد دلاری برای داروهای گیاهی تا سال 2026

بازار جهانی داروهای گیاهی تا سال 2026 به 178.4 میلیارد دلار می رسد

فرآورده های دارویی گیاهی حاوی موادی هستند که از گیاهان یا منابع طبیعی به دست می آیند. این محصولات که به شکل قرص، پودر، کپسول و دمنوش ارائه می شوند، عوارض جانبی کمی دارند و یا هیچ عوارض جانبی ندارند و میتوانند برای بهبود سلامت و عملکرد اندام ها مصرف شوند. رشد بازار جهانی با افزایش توجه به خودمراقبتی، افزایش آگاهی و هجوم سرمایه گذاری های قابل توجه برای فعالیت های تحقیق و توسعه همراه است. رشد بازار با افزایش آگاهی در مورد اثرات منفی استفاده از داروهای شیمیایی و همچنین استفاده از داروهای گیاهی افزایش می یابد. عواملی مانند افزایش توجه به محصولات طبیعی، افزایش جمعیت پیر و افزایش موارد اختلالات مزمن، انگیزه قابل توجهی را برای بازار جهانی فراهم می کند. شیوع کووید-19 همچنین فرصتی را برای تولیدکنندگان داروهای گیاهی فراهم کرده است تا به طور فزاینده ای محصولات گیاهی را تولید کنند که ایمنی را تقویت می کند.از طرف دیگر، فقدان یک چارچوب نظارتی مناسب و سطح پایین دانش در مورد این محصولات همچنان موانع اصلی رشد بازار هستند.

در بحبوحه بحران کووید-19، بازار جهانی داروهای گیاهی که در سال 2020 حدود 110.2 میلیارد دلار تخمین زده می شد، پیش بینی می شود که تا سال 2026 به اندازه 178.4 میلیارد دلار آمریکا برسد که با 8.1 درصد رشد می کند.

بخش غذاهای کاربردی گیاهی با 7.9 درصد ،رشد خواهند کرد. این بخش در حال حاضر 25.4 درصد از بازار جهانی داروهای گیاهی را به خود اختصاص داده است. برگ‌های گیاهان که به دلیل خواص دارویی شناخته شده‌اند، برای تولید مکمل‌های گیاهی متعدد استخراج می‌شوند. داروها و مکمل‌های گیاهی حاوی گیاهان کامل یا قسمت‌هایی از گیاهان هستند که برای پیشگیری یا درمان بیماری یا بیماری استفاده می‌شوند. علاوه بر ارائه داروهای درمانی قابل اعتماد برای طیف وسیعی از اختلالات سلامتی، گیاهان دارویی نیز برای استفاده در محصولات غذایی و آشامیدنی ایده آل هستند زیرا آگاهی سلامت به عنوان یکی از جنبه های مهم جمعیت مدرن است.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2026 به اندازه بازار تخمینی 32.9 میلیارد دلار آمریکا برسد که رشد 10.8٪ تخمین زده میشود.بازار داروهای گیاهی در ایالات متحده نیز در سال 2021 حدود 22.8 میلیارد دلار برآورد شده بود، این کشور در حال حاضر سهم 18.4 درصدی در بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

 از دیگر بازارهای جغرافیایی قابل توجه ژاپن و کانادا هستند که هر کدام به ترتیب 7.4 و 7.1 درصد در دوره پیش بینی شده رشد خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود در اروپا، آلمان تقریباً 6.5٪ رشد کند در حالی که بقیه بازار اروپا  تا پایان دوره تحلیلی به 35.8 میلیارد دلار خواهد رسید. تقاضا برای مکمل های گیاهی عمدتاً در غرب متمرکز شده است، به دلیل سطح نسبتاً بالای آگاهی از سلامتی و دسترسی گسترده و آسان به محصولات. پیری جمعیت، تغییر درک سلامت و تهدید ناشی از مقاومت میکروبی باعث افزایش تقاضا برای مکمل‌ها و داروهای گیاهی شده است.

 عوامل اصلی محرک رشد در کشورهای نوظهور عبارتند از: گسترش پایگاه جمعیتی، تمایل رو به رشد زندگی سالم در میان مصرف کنندگان، افزایش آگاهی مصرف کننده در مورد نیازهای سلامتی و رژیم غذایی، و افزایش تقاضا برای درمان های طبیعی.

بخش محصولات زیبایی گیاهی تا سال 2026 به 20.2 میلیارد دلار می رسد

گیاهان دارویی مواد بسیار کاربردی را برای تولید محصولات زیبایی و لوازم آرایشی ارائه می دهند. مواد گیاهی ترکیبات قابل اعتمادی را برای غنی سازی محصولات آرایشی و بهداشتی ارائه می دهند و عملکرد بسیار بهتری نسبت به لوازم آرایشی معمولی مبتنی بر مواد شیمیایی ارائه می دهند. جذب روزافزون این محصولات گیاهی به افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد پیامدهای منفی مواد آرایشی غیر ارگانیک مربوط می شود. در بخش جهانی محصولات زیبایی گیاهی،برای ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، چین و اروپا 4.8٪ رشد برآورد شده است. این بازارهای منطقه ای که مجموعاً اندازه بازار 11.4 میلیارد دلاری را در سال 2020 تشکیل می دهند، تا پایان دوره تحلیل به اندازه پیش بینی شده 15.8 میلیارد دلار آمریکا خواهند رسید. چین همچنان یکی از سریع ترین بازارهای در حال رشد در این زمینه در منطقه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که با رهبری کشورهایی مانند استرالیا، هند و کره جنوبی، بازار آسیا-اقیانوسیه تا سال 2026 به 2.7 میلیارد دلار برسد.

در آخر…

صنعت گیاهان دارویی در جهان با سرعت بالایی در حال رشد است و کشورمان ایران با داشتن اب و هوای مناسب برای پرورش گیاهان دارویی و دارا بودن گونه های خاص و کمیاب و بسیار متنوع از گیاهان،فرصت خوبی برای ورود به این صنعت و رقابت با بازارهای جهانی را داراست. شناخت ویژگی ها و کاربرد گیاهان دارویی،نحوه پرورش آنها،بررسی مواد تشکیل دهنده و فرمولاسیون مناسب برای فراوری آنها و از همه مهمتر شناخت بازار و بررسی نیاز های بازار هدف از عوامل مهمی است که باکسب مهارت میتوانید وارد این صنعت شوید.

سالانه گیاهان دارویی از ایران به شکل فله و خام به کشورهای دیگر صادر میشود و در کشور مقصد تبدیل به محصول شده و با قیمتی بسیار گران تر وارد بازارهای جهانی میشود در صورتی که اگر بتوانیم این محصولات را در کشور خودمان تولید کنیم میتوانیم سود به مراتب بالاتر از خام فروشی داشته باشیم و با سایر کشورها به رقابت بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *