اسانس و روغن

Coconut MCT Oil (روغن نارگیل MCT) چیست؟

به طور کلی سه نوع روغن از میوه درخت نارگیل استخراج می شود که عبارتند از:

1- روغن نارگیل ویرجین یا تصفیه نشده(VCO): این روغن از شیره، گوشت یا باقیمانده میوه نارگیل‌ تازه و رسیده تحت فرآیند پرس سرد و بدون استفاده از درجه حرارت بالا یا مواد شیمیایی استخراج می‌شود.
2- روغن نارگیل fractionated (تصفیه شده) : این روغن از گوشت نارگیل خشک گرفته می شود و اغلب از نظر شیمیایی سفید شده و بوی آن گرفته می شود.
3- روغن MCT نارگیل (Medium Chain Triglycerides): این روغن بیشتر پردازش می‌شود و دارای 100% تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط است.

روغن نارگیل MCT یک جایگزین جدید و سالم برای روغن نارگیل معمولی است. تحقیقات نشان می دهد که روغن های MCT می توانند به کاهش وزن، افزایش استقامت بدن و بهبود سطح کلسترول خوب (LDL) و در عین حال کاهش بد (HDL) کمک کنند. MCT مخفف تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​است و روغن های MCT از نظر خواص و ویژگی منحصر به فرد هستند!

MCT ها یا تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط عبارتند از:

  • اسید کاپروئیک با 6 اتم کربن
  • اسید کاپریلیک با 8 اتم کربن
  • اسید کاپریک با 10 اتم کربن
  • اسید لوریک با 12 اتم کربن

محتوای روغن های MCT بیشتر از اسید لوریک (حدود 50 درصد) تشکیل شده و مابقی عمدتا از اسید کاپریک و اسید کاپریلیک تشکیل شده است و اسید کاپروئیک اغلب به دلیل بو و طعم نامطبوع از بقیه محصول حذف می شود.

coconut-MCT-oil

 تفاوت بین روغن نارگیل معمولی و روغن نارگیل MCT:

تفاوت بین روغن نارگیل معمولی و MCT در فرآوری آن ها نهفته است. در فرآیند تولید روغن نارگیل معمولی، تری گلیسیریدهای زنجیره بلند، عمدتا لوریک اسید حذف می شوند، که از نظر تغذیه ای خواص فوق العاده ای دارند. روغن نارگیل MCT از طریق فرآیند متفاوتی تولید می شود، بنابراین محصولی با بافت و خواص بسیار متفاوتی نیز ایجاد می شود. طی فرآیند استری شدن گلیسرول، یک استر تولید می شود که دیگر مانند روغن نارگیل معمولی سنگین و روغنی نیست، بلکه به طرز خوشمزه ای سبک و ابریشمی است، و همین ویژگی ها آن را برای ماساژ درمانی بسیار مناسب کرده زیرا علاوه بر ایجاد حس خوب دیگر لباس شما را نیز لکه نمی کند. علاوه بر این روغن نارگیل MCT ویژگی هایی دارد، که آن را مناسب برای استفاده در صنعت مراقبت از پوست و مو و درمان آکنه می کند.

به طور کلی روغن های MCT به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود هم یک مکمل غذایی فوق العاده هستند، که به ویژه در صنعت کاهش وزن و رژیم های کتو کاربرد دارند و هم در صنعت زیبایی به عنوان روغن پایه به صورت گسترده ای استفاده می شوند. تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs) هنگامی که به صورت خوراکی استفاده می شوند، از مسیر غیر متعارفی متابولیزه می شوند و مستقیماً به کبد می رسند، جایی که به سرعت اکسید می شوند و به کتون هایی تبدیل می شوند که همه در رژیم های کتو آن را دوست دارند. کتون می تواند به جای قند یا گلوکز به عنوان منبع انرژی بدن مصرف شود. هضم روغن های MCT بسیار راحت تر از بسیاری از روغن ها و مکمل های دیگر است و سریعتر جذب جریان خون می شوند، به این ترتیب اغلب برای رژیم های خاص و مکمل های استقامتی به بازار عرضه می شوند.

coconut-MCT-oil

آیا روغن های MCT تنها از نارگیل تولید می شوند؟

همه روغن‌های MCT از نارگیل ساخته نمی‌شوند، بلکه این روغن از هسته خرما، کلزا، آفتابگردان، سویا و پالم هم استخراج می شود. بعد از نارگیل، روغن هسته خرما به عنوان ماده خام مورد علاقه تولیدکنندگان است و تقریباً 34٪ از تولید MCT را تشکیل می دهد. برای مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن، اکثر روغن‌های MCT موجود در بازار حاوی مقداری یا گاهی تماما روغن پالم هستند.

coconut-and-palm-MCT-oil

 فواید روغن نارگیل MCT برای پوست و صورت:

روغن نارگیل MCT در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، به ویژه در پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و پمادها استفاده می شود و استفاده های بی شماری برای درمان مشکلات پوستی دارد.

بر کسی پوشیده نیست که پوست عاشق چربی است. پوست ما بزرگ‌ترین عضو بدن ماست و نه تنها بقیه اندام های ما را محافظت می کند، بلکه دما را تعدیل می‌کند، آب را در خود نگه می‌دارد و به عنوان مانعی در برابر عفونت از دنیای بیرون عمل می‌کند؛ بنابراین پوست سالم نیاز به مراقبت دارد. عمقی ترین سطح پوست، یعنی لایه شاخی تقریباً مانند آجر ساخته شده است، جایی که لیپیدها (چربی ها) به عنوان ملات بین آجرها عمل می کنند. هرچه ذخایر لیپید یا چربی غنی تر باشد، پوست ما بهتر به نظر می رسد و عملکرد بهتری دارد.

تغذیه مناسب لایه شاخی، پوست را صاف می کند و آن را کمتر مستعد شکستگی و پوسته پوسته شدن می کند. روغن نارگیل MCT سریع و عمیق نفوذ می کند و نه تنها پوست را قوی تر و بهتر هیدراته می کند، بلکه از آن محافظت می کند و بافت پوست را در بهترین حالت نگه می دارد.

روغن MCT یک درمان عالی برای آکنه و منافذ مسدود شده و چین و چروک پوست است. نکته مهم و خاص این است که روغن نارگیل MCT منافذ پوست را مسدود نمی کند، نرم کننده است و اثر تسکین دهنده و نرم کنندگی برای کرم ها، سرم ها و صابون ها به ارمغان می آورد. همچنین آبرسان است و موجب حفظ ساختار پوست و محافظت از آن می شود، و به عنوان یک استر، بیشتر شبیه امولسیون عمل می کند و روی محصولاتی مانند پاک کننده های پوست به خوبی عمل می کند.

محصولات آرایشی بر پایه MCT برای افراد دارای پوست حساس موثر هستندT زیرا این محصول حاوی مواد طبیعی است و در نتیجه آسیب کمتری برای پوست ایجاد می کند.

فواید روغن نارگیل MCT برای رشد مو:

روغن نارگیل MCT خواصی دارد که آن را برای درمان خارش، پوسته پوسته شدن پوست سر یا شوره سر عالی می‌کند. هر ماساژی که خون رسانی به پوست سر را تحریک می کند، می تواند موجب تحریک رشد مو و افزایش مقاومت آن شود. روغن نارگیل MCT  با خاصیت امولسیونی و بافت سبک بدون چربی، گزینه فوق‌العاده‌ای برای درمان‌های پوست سر می‌سازد، زیرا بعد از آن بسیار راحت‌تر شسته می‌شود.

علیرغم سبک بودن روغن نارگیل MCT، این روغن هنوز به طرز باورنکردنی غنی است، این روغن درمان مناسبی به ویژه برای موهای خشک، مجعد، وز و آسیب دیده است. از آنجایی که به جای روغن، یک استر، و سبک تر از روغن است، به طرز شگفت انگیزی در حجم دهندگی مو موثر اس، در حالی که سایر روغن ها در عین مغذی بودن، بقایای سنگین تری بر جای بگذارند و در نتیجه مو را بی حالت می کنند.

coconut-MCT-oil-hair-products

فواید روغن نارگیل MCT برای دندان ها:

روغن نارگیل MCT طعمی خنثی و بافتی نرم و ابریشمی دارد و به دلیل غیر چرب بودن، بسیار مناسب برای استفاده در خمیر دندان هاست.

 فواید روغن نارگیل MCT برای آفتاب سوختگی:

این روغن با خاصیت غیر چرب بودن، نرم کنندگی و ضد التهابی خود، در محصولات مراقبت پوست و لوسیون های ضد آفتاب سوختگی کاربرد زیادی دارد و علاوه بر اثر تسکین‌دهندگی موجب طراوت، درخشندگی و سلامت پوست می شود و حتی لباس را هم لکه و خراب نمی‌کند.

فواید استفاده از روغن نارگیل MCT به عنوان پیش ماده:

روغن MCT (تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط) دارای خواص غیرعادی است که آن را در بین روغن ها منحصر به فرد می کند. با توجه به تعداد زیاد اسیدهای چرب زنجیره متوسط (اسید کاپریلیک اسید و اسید کاپریک)، این محصول در دماهای پایین مایع است و به دلیل قوام مایع کار با آن بسیار آسان تر است.

یکی از مهم‌ترین نکات برای تولید کنندگان و مشتری های عمده پایداری روغن نارگیل MCT است. استریفیکاسیون گلیکول، یک روغن فوق‌العاده پایدار ایجاد می‌کند که مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد و ماندگاری قابل اعتمادتری به آن می دهد.

همچنین روغن نارگیل MCT یک پایه خنثی بسیار خوب به رنگ زرد خیلی کم رنگ تا شفاف و بی رنگ است، بنابراین تأثیر چندانی بر ظاهر و رنگ محصولات نهایی از جمله کرم ها و لوسیون ها ندارد. به همین ترتیب، بوی بسیار ملایمی نیز دارد که با افزودن اسانس‌ها از بین می‌رود و یکپارچگی رایحه ترکیب را حفظ می‌کند. ضمنا همانطور که گفته شد، یکی از مزایای کلیدی روغن نارگیل MCT، بافت سبک تر آن است که آن را جایگزین مناسبی برای روغن های معدنی می کند. به سرعت به پوست نفوذ می کند و به جای چربی، اثری ابریشمی بر جای می گذارد. روغن نارگیل MCT جایگزین بسیار مناسبی برای روغن حامل بادام شیرین است. 

MCTها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی خود به تدریج در صنایع آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی مورد توجه قرار گرفتند. این محصول در درجه اول به عنوان نرم کننده، تنظیم کننده ویسکوزیته و حامل مواد فعال در فرمولاسیون های آرایشی از جمله عطر، رژ لب، کرم، ضد آفتاب، روغن حمام، و لوسیون بدن استفاده می شود. محصولات مبتنی بر MCT پوست را مرطوب کرده و بافت صافی را به پوست می بخشند. علاوه بر این، به کاهش اثر پیری روی پوست نیز کمک می کند. در محصولات آرایشی، این محصول به عنوان یک عامل غیر کومدون زا عمل می کند که از انسداد منافذ جلوگیری می کند و در نتیجه ساختار پوست را بهبود می بخشد.

بازار جهانی روغن نارگیل با زنجیره متوسط (medium chain triglycerides market):

بازار جهانی تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (روغن های MCT)​​ در سال 2019 به اندازه 1.7 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و انتظار می رود با نرخ رشد مرکب سالانه CAGR) 6.8) درصد از سال 2020 تا 2027 رشد کند. مهمترین عوامل موثر در افزایش مصرف مکمل های غذایی و بهداشتی مبتنی بر تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCT)، بهبود استانداردهای زندگی و انتخاب سبک زندگی سالم تر توسط مصرف کنندگان این روغن بوده است.

medium chain triglycerides market

دستورالعمل آماده سازی روغن ماساژ تسکین دهنده پوست سر برای موهای خشک، مجعد یا آسیب دیده:

  • 10 میلی لیتر روغن MCT نارگیل (MCT  Cocos nucifera)
  • 2 قطره اسانس پاتچولی یا نعناع هندی (Pogostemon cablin)
  • 1 قطره اسانس اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)
  • 1 قطره اسانس رومی بابونه (Anthemis nobilis)

روش مصرف: روغن ها را مخلوط کرده و گرم کنید به طوری که حرارت آن ها کم از حرارت دست بیشتر باشد. سپس به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید و باقیمانده آن را به آرامی در امتداد ساقه های مو بکشید تا تغذیه شود و به تارها نفوذ کند. سپس سر را با یک کلاه پارچه ای یا پلاستیکی بپیچید و بگذارید بیست دقیقه بماند. نهایتا موها را با شامپو شسته و کاملا آبکشی کنید و از ظاهر درخشان آن لذت ببرید.  

دستورالعمل آماده سازی روغن ماساژ برای پوست صورت:

  • 5 میلی لیتر روغن نارگیل (MCT  Cocos nucifera)
  • 4 میلی لیتر روغن حامل جوجوبا (Simmondsia chinensis)
  • 1 میلی لیتر روغن حامل گل رز (Rosa canina)
  • 1 قطره روغن یاس (Jasminum grandiflorum)
  • 2 قطره اسانس رومی بابونه (Anthemis nobilis)
  • 1 قطره اسانس دانه هویج (Daucus carrota)

این ترکیب بسیار غنی و خوشبو علاوه بر کاربرد به عنوان آروماتراپی، مناسب هیدراتاسیون و آبرسانی به پوست است. هر دو روغن MCT و جوجوبا دارای عملکرد غیر کومدوژنیک هستند و از پوست در برابر جوش ها محافظت می کنند، اما گل رز به عمق لایه های پایه نفوذ می کند و پوست را حجیم و مرطوب نگه می دارد. اسانس‌های ملایم هویج و بابونه ساختار تنش پوست را آرام می‌کنند و استرس را تسکین می‌دهند، در حالی که یاس، ملکه بهشت، از ساختار پوست مراقبت کرده و اثر مرطوب‌ کنندگی و شادابی برای پوست دارد. 

دستورالعمل آماده سازی ماسک ضد آکنه:

  • 7 میلی لیتر روغن نارگیل (MCT  Cocos nucifera)
  • 1 قاشق چایخوری خاک رس بنتونیت
  • 1 قطره روغن یاس (Jasminum grandiflorum)
  • 1 قطره اسانس اسطوخودوس (Lavendula angustifolia)
  • 1 قطره اسانس درخت چای (Melaleuca alternifolia)

روش مصرف: همه مواد اولیه را با هم مخلوط کنید و روی پوست تمیز و خشک بمالید. پس از 10 دقیقه کاملا آبکشی کنید و از درخشندگی و سلامت پوست خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *