محصولات کشاورزی

کاربرد جلبک در تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی

جلبک در تصفیه فاضلاب پیشرفته

جلبک ها اغلب به عنوان یک عامل مضردرآب های آلوده در نظر گرفته می شوند، اما فناوری های جدید در حال یافتن راه هایی هستند تا بتوانند با استفاده از جلبک ها راه حل هایی برای چالش های کیفیت آب در سراسر جهان پیدا کنند. تصفیه آب مبتنی بر جلبک از توانایی جلبک ها برای رشد سریع و جذب آلاینده ها، در شرایط کنترل شده بهره می برد. این رویکرد روشی پایدار، مقرون به صرفه و کارآمد برای تصفیه فاضلاب شهرها، مزارع و محیط‌های صنعتی ارائه می‌کند.

با ورود این فن‌آوری‌های جدید به بازار، اپراتورهای تصفیه‌ آب خانگی، عملیات کشاورزی و تأسیسات آب صنعتی گزینه‌های جدیدی را ارائه می‌کنند که با اهداف زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG و همچنین الزامات سخت‌گیرانه کیفیت آب منطقه‌ای)همسو هستند.

جلبک مزایای ESG را برای تصفیه فاضلاب به ارمغان می آورد.

تصفیه فاضلاب مبتنی بر جلبک می تواند راه حلی طبیعی و مثبت برای مشتریان شهری، صنعتی و کشاورزی ارائه دهد. یکی از قوی‌ترین پتانسیل‌ها، توانایی این سیستم‌ها برای حذف مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر بسیار است، حتی بهتر از بسیاری از فرآیندهای استاندارد تصفیه باکتریایی و یا شیمیایی عمل میکند. و اغلب این روش های شیمیایی انرژی بر و پرهزینه هستند.

همچنین نیتروژن و فسفر،توسط نهادهای نظارتی در سراسر جهان با محدودیت‌های تخلیه جدید و سخت‌گیرانه‌تری مواجه هستند.

با این حال تنها مزیت استفاده از جلبک درکیفیت تصفیه آب نیست، منافع اقتصادی نیز وجود دارد.

تصفیه مبتنی بر جلبک، زیست توده جلبکی با ارزشی را تولید می کند که می تواند در تعدادی از بازارها فروخته شود و جریان درآمد جدیدی برای تاسیسات تصفیه ایجاد کند. این بازارها شامل فروش کودهای آلی و یا فروش آنها عنوان مواداولیه زیستی برای محصولات مصرفی مانند پلاستیک های زیستی و فوم ها هستند. در مقابل، فرآیندهای باکتریایی یا شیمیایی لجنی تولید می کنند که فقط هزینه دفع را به عملیات اضافه می کند.

زیست توده جلبکی همچنین می تواند به عنوان یک عامل بالقوه درحذف کربن عمل کند. به ازای هر تن جلبک تولید شده، حدود دو تن دی اکسید کربن را می توان از جو جذب کرد.

و شاید مهم‌تر از همه این است که سیستم‌های تصفیه فاضلاب مبتنی بر جلبک می‌توانند انرژی کمتری نسبت به فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی سنتی مصرف کنند،چرا که این سیستم ها نیاز به دمنده‌های بزرگ هوا برای ایجاد یک محیط غنی از اکسیژن برای امکان تصفیه باکتری‌ها دارند.

از نوآوری تا موفقیت تجاری

چرا تصفیه آب مبتنی بر جلبک توجه بیشتری را به خود جلب می کند؟ تعدادی از نوآوری های فناوری باعث موفقیت این برنامه ها در تنظیمات دنیای واقعی شده است.

سیستم تصفیه بیوفیلم جلبکی گردان ثبت شده از بیوفیلم جلبکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند. همانطور که جلبک ها روی بیوفیلم رشد می کنند،و نیتروژن و فسفر از فاضلاب حذف می شوند. زیست توده جلبکی حاصل می تواند برای ایجاد انواع محصولات مورد استفاده قرار گیرد و به ایجاد درآمد برای جبران هزینه های عملیاتی سیستم کمک می کند.

تصفیه آب جلبکی یک رویکرد منحصر به فرد برای مناطق روستایی باشد که نیازهای تصفیه آب زیادی دارند اما بودجه محدودی دارند. جلبک یک راه حل مقرون به صرفه و مبتنی بر طبیعت برای انواع چالش هایی است که جوامع روستایی با آن روبرو هستند.

آینده جلبک ها در تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب مبتنی بر جلبک پایدارترین، مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین راه را برای تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی ارائه می دهد. جلبک “راه طبیعت” برای رسیدگی به مواد مغذی و حذف آنها از آب است. همانطور که جهان ما به دنبال راه حل های پایدار و مثبت با آب و هوا است، تصفیه مبتنی بر جلبک وسیله ای برای رسیدن به نقطه نهایی مثبت است.

بسیاری از کشورهای به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای تصفیه آب هستند اما اجرای آن نیاز به تخصص و مهارت دارد و میتوان با دستیابی به این تکنولوژی به اقتصاد و سلامت جامعه کمک کرد.

در پایان، آنچه در آینده برای کاربرد جلبک ها در تصفیه فاضلاب می آید ممکن است در دست جوامعی باشد که به دنبال راه حل هستند. هنوز جا برای پیشرفت‌های فناوری وجود دارد، اما با موفقیت‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، مهم‌ترین تصمیم این خواهد بود که چگونه اپراتورهای تصفیه آب می‌خواهند بین نیاز به آب پاک با اقتصاد و پایداری تعادل برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *