محصولات کشاورزی

کاربرد جلبک ها | جلبک ها در چه صنایعی کاربرد دارند؟

جلبک ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند که به طو مختصر به برخی از آنها اشاره ای خواهیم داشت:

 

آبزی پروری

جلبک های کوچک برای بخش آبزی پروری ضروری هستند.غذای لارو ماهی از میکروارگانیسم‌های چند سلولی – روتیفرها، آرتمیاها یا غلاف‌ها – تشکیل شده است که به نوبه خود به یک رژیم غذایی طبیعی و متعادل از ریزجلبک‌ها نیاز دارند.

اضافه کردن پروتکل های کشت گونه های مختلف ریزجلبک در محیط های پرورش ماهی تضمینی برای بهبود تغذیه ای غذای ماهی یا برای استفاده در تکنیک “آب های سبز” است.

یکی از مشکلات اساسی در پرورش ماهی،غذای زنده ناکافی برای مراحل اولیه لارو ماهی است و تاکنون هیچ غذای جایگزینی نمی تواند جایگزین استفاده از روتیفرها به عنوان غذای اولیه لارو شود. تولید روتیفرهای مغذی به تولید ریزجلبک هایی بستگی دارد که برای تغذیه آنها استفاده می شود. جدای از کیفیت تغذیه ای،نرخ پرورش روتیفر نیز به شدت تحت تأثیر گونه های ریزجلبکی است که به عنوان غذا ارائه می شود بستگی دارد.

 

 

 

مکمل غذایی

برخی از ریزجلبک ها محصولاتی با کاربردهای جالب در تغذیه انسان ارائه می دهند. این محصولات با توجه به ارزش غذایی بالا، داشتن بالاترین میزان پروتئین موجود در طبیعت، و همچنین منشاء اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 (و سایر چربی های سالم)، ویتامین ها، کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان ها، به عنوان مکمل های غذایی در سراسر جهان به بازار عرضه می شوند. ریزجلبک ها نیز منشا رنگ ها و سایر عصاره های طبیعی هستند. فیکوسیانین یک فیکوبیلیپروتئین با رنگ آبی است که توسط برخی ریزجلبک ها تولید می شود. این پروتئین موجود در سطح خارجی غشای تیلاکوئید سیانوباکتری(جلبک های سبز-آبی) است و می توان آن را برای استفاده به عنوان رنگ طبیعی استخراج کرد. در واقع، این تنها رنگ آبی 100% طبیعی قابل استفاده در صنایع غذایی است. این رنگ دارای خواص درمانی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی و ضد ویروسی نیز می باشد. بنابراین کاربرد بالقوه آن در بسیاری از صنایع از جمله تغذیه و آرایشی و بهداشتی گسترش می یابد.

 

 

 

 

آرایشی _ بهداشتی

برخی از گونه‌های ریزجلبک‌ها (عمدتاً اسپیرولینا) توسط برندهای معتبر بین‌المللی استفاده می‌شوند که آنها را در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی و بدن خود گنجانده‌اند. با این حال، هنوز پتانسیل پایان ناپذیر ریزجلبک ها در صنعت آرایشی و بهداشتی، که از طیف گسترده ای از ترکیبات فعال ارائه شده توسط ده ها هزار گونه ریزجلبک به دست می آید، مورد بهره برداری قرار نگرفته است. تا کنون: تعدادی از محصولات آرایشی در جهان است که از پتانسیل ریزجلبک ها در تغذیه و مراقبت از پوست استفاده می کنند. این یک مفهوم کاملاً نوآورانه در صنعت آرایشی و بهداشتی است. علاوه بر این، یک پایه علمی-فنی بسیار محکم را با تعهد به ادغام پایداری در محصولات آرایشی پیشرفته هماهنگ می کند. یکی از شرکت های آرایشی بهداشتی توانسته است پس از بیش از پنج سال تحقیق و همکاری با شرکت‌های خبره و متخصصان در زمینه‌های عصاره‌گیری و فرمولاسیون آرایشی، عصاره منحصر به فرد خود را تولید کند. این عصاره حاوی ترکیبات فعال اصلی هفت گونه ریزجلبک بسیار متفاوت است که هر کدام ارزش افزوده منحصر به فرد خود را دارند. از جلبک ها میتوان در محصولاتی مانند کرم‌های روز فوق‌العاده مرطوب‌کننده با SPF (برای انواع پوست)، کرم‌های شب مغذی، خطوط دور چشم یا سرم و ماسک‌های صورت و غیره استفاده کرد.این محصولات نوآورانه، طبیعی، پایدار و مهمتر از همه بسیار موثر هستند. آنها همچنین بافت های جدید، احساسات جدید و در نهایت تجربیات جدید را ارائه می دهند.

 

 

 

 

بیوفیل ها

تولید سوخت‌های زیستی از ریزجلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها امیدوارکننده‌ترین جایگزین سوخت های فسیلی است زیرا تولید آنها در مقایسه با سوخت‌های زیستی نسل اول و دوم از محصولات کشاورزی، بالاتر و پایدارتر است و از مزایای آناین است که از فاضلاب، آب های شور یا دریایی استفاده می کند، نیازی به استفاده از زمین های کشاورزی ندارد و با غذای انسان رقابت نمی کند. برداشت روزانه به دست می آید و فرآیند کشت سازگار با محیط زیست است زیرا ریزجلبک ها مصرف کننده گاز گلخانه ای CO2 هستند. برنامه‌های تحقیق و توسعه توسعه‌یافته برای این منظور، کل زنجیره ارزش را شامل می‌شود، از جمله: انتخاب و اصلاح ژنتیک ریزجلبک‌های مختلف برای تولید مقادیر قابل‌توجه لیپیدها و کربوهیدرات‌ توسط جلبک ها، ایجاد یک فرآیند تولید مناسب، مقیاس پذیر و بهینه و توسعه روش های استخراج جدید، موثرتر و رقابتی. علاوه بر این، ریزجلبک ها منبع پایان ناپذیری از ترکیبات فعال هستند که امکان تولید داروها را فراهم می کنند، با توجه به اینکه آنها موجودات تک سلولی هستند که 3 میلیارد سال است در این سیاره وجود داشته اند. صدها نشریه علمی پتانسیل آنها را برای مبارزه با انواع آسیب شناسی ها، ویروس ها و حتی برخی از انواع سرطان بیان می کنند. اگرچه این پتانسیل هنوز تأیید نشده است،اما تجربیات و نتایج به دست آمده قطعاً دلگرم کننده است.

 

 

 

 

خوراک دام

گنجاندن ریزجلبک‌ها در خوراک دام در اینده به طور فزاینده‌ای متداول می‌شود، زیرا علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، مزایای تغذیه‌ای بی‌شماری را در رژیم غذایی منظم حیوانات به همراه دارد. این مزایا شامل بهبود سلامت حیوانات، تقویت سیستم ایمنی، چاق‌سازی کارآمدتر، بهبود کیفیت محصول نهایی و کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها است. رشد جلبک برای غذای حیوانات در حال حاضر روش بسیار رایج تری است و طیف گسترده ای از حیوانات می توانند از این فرآیند بهره مند شوند. خوراک متشکل از جلبک سرشار از پروتئین است و اسب ها، سگ ها، گربه ها، گاوها، ماهی های آکواریومی و بسیاری از موجودات دیگر می توانند از آن لذت ببرند. وقتی صحبت از استفاده به عنوان خوراک دام می شود آینده روشنی دارد، اما قبل از تبدیل شدن به یک پیشنهاد اصلی، هنوز در این زمینه تحقیقات و توسعه بیشتری لازم است.

 

 

مطالبی که گفته شد نگاه مختصری به کاربرد جلبک ها بود و همانطور که متوجه شدید استفاده از جلبک ها در آینده جایگاه ویژه ای دارد و البته این امر بستگی به این دارد که چه نوع جلبکی برای چه امری و در چه شرایطی پرورش یابد.

شناخت انواع جلبک ها،ویژگی ها،خواص و کاربردشان امریست که امروزه گروه های تحقیق و توسعه در سراسر جهان به مطالعه آن میپردازند و راه حل های مناسبی برای چگونگی استفاده از آنها در صنایع مختلف ارائه میدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *