اسانس و روغن

تولید روغن گیاهی | همه چیز درباره خط تولید روغن گیاهی

تولید روغن گیاهی

طبق آخرین آمار وابستگی ایران از نظر واردات روغن 80 درصد هست!! این در حالیست که امکان تولید دانه های روغنی و روغن گیری در داخل کشور وجود دارد. بیشترین میزان واردات از کشورهای امارات, انگلستان, سنگاپور و هلند هست، که این کشورها نیز با واسطه گری روغن را صادر میکنند و خود تولید کننده نیستند.

 بازار روغن های گیاهی

 بازار روغن های گیاهی به صنایع غذایی و نوشیدنی، صنعت داروسازی، رایحه درمانی، کاربردهای صنعتی و سایر صنایع تقسیم می شود. در این بخش، بخش غذا و نوشیدنی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

افزایش تقاضا برای نگهدارنده‌های طبیعی توسط صنعت غذا و نوشیدنی و افزایش تقاضا برای روغن‌های گیاهی

نگهدارنده های مصنوعی مانند بنزوات سدیم، نیترات سدیم و پروپیونات جایگزین ارزان تری برای نگهدارنده های طبیعی هستند، که به طور گسترده در مقادیر کمتر استفاده می شود. با این حال، در گذشته نه چندان دور، تولیدکنندگان به دنبال نگهدارنده های طبیعی مانند روغن های گیاهی برای نگهداری مواد غذایی فرآوری شده هستند. این را می توان به افزایش تقاضا برای محصولات طبیعی توسط مصرف کنندگان نسبت داد.

روغن گیاهی یکی از این محصولات است، که تولیدکنندگان مواد غذایی به دنبال آن هستند. اجزای موجود در روغن گیاهی عمدتاً برای بوهای مشخص، فعالیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. روغن گیاهی به عنوان یک عامل ضد میکروبی، به عنوان یک عامل نگهدارنده مفید در صنایع غذایی عمل می کند.

افزایش تقاضا برای روغن گیاهی از صنعت داروسازی و آرایشی

این صنعت تحت سلطه شرکت های بزرگ چند ملیتی است و آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا و ژاپن سه بازار بزرگ هستند. تقاضا برای روغن های گیاهی در این صنعت رو به افزایش است. در پاسخ به جنبش “آگاهی سبز” مصرف‌کننده، در دهه 1990، علاقه شرکت‌های اصلی محصولات مراقبت شخصی که از روغن‌های فعال زیستی طبیعی در شامپوها و سایر محصولات مرتبط استفاده می‌کنند، تقاضا برای روغن‌های درجه‌بندی دارویی را افزایش داد.

روغن گیاهی به عنوان یک عامل طبیعی ضد حساسیت و ضد التهاب، کاربردهای گسترده ای در درمان بیماری های تنفسی، پیشگیری از عفونت ها، درمان مشکلات گوارشی و غیره دارد. در نتیجه، این ویژگی ها می تواند به افزایش تقاضا کمک کند.

افزایش کاربرد در آروماتراپی

در سطح جهانی، تخمین زده می‌شود که بازار روغن‌های گیاهی و رایحه‌درمانی به دلیل آگاهی بالا در مورد خواص درمانی روغن‌های گیاهی و سایر روغن‌های ضروری مورد استفاده برای رایحه‌درمانی در سطح جهانی، با نرخ رشد بالاتری افزایش یابد.

کاربردهای روغن گیاهی و رایحه درمانی در زمینه پزشکی در حال افزایش است و در نتیجه تقاضای آن را در سراسر جهان افزایش می دهد. افزایش آزمایش مصرف کنندگان برای مشکلات سلامتی غیر متعارف که به درمان ها کمک می کند، از رشد بازار روغن های گیاهی و آروماتراپی حمایت می کند.

روغن گیاهی مهمترین روغن ضد عفونی کننده در رایحه درمانی است. نسبت فنل موجود در آن – ماده تشکیل دهنده قوی ترین اثر ضد باکتریایی – بالاترین میزان در بین گیاهان معطر است.

مسیر خط تولید روغن گیاهی

انواع روش های روغن گیری:

بر اساس روش استخراج، بازار جهانی تولید روغن گیاهان دارویی به چهار نوع تقطیر، استخراج با حلال، پرس سرد و سایر روش‌های استخراج تقسیم می‌شود. رایج ترین روش ها روغنگیری به دو روش پرس گرم و پرس سرد است. برای هر کدام ازاین  روش ها دستگاههای مختلف با طرح ها و ظزفیت تولید متفاوتی وجود دارد.

تفاوت روش پرس گرم و سرد

در روش پرس گرم دانه های روغنی دانه ها در معرض هوای گرم حدود 00ا درجه قرارمیگیرند، و پس از گرم شدن تحت فشار مکانیکی روغن دانه ها خارج میشود.

اما در روش پرس سرد دانه ها بدون گرم شدن داخل دستگاه ریخته میشوند و تحت فشار قرار میگیرند و از گرم کردن خبری نیست، ولی بعضی دستگاهها تا حدود 40 تا 50 درجه گرما دارند. اما هر چه دما کمتر باشد، روغن با کیفیت تر و با ارزش غذایی بالاتر تولید میشود.

روش پرس گرم روش مقرون به صرفه تریست، چون مقدار روغن بیشتری تولید میشود ولی از کیفیت آن کاسته میشود. شما میتوانید متناسب با شرایط کاری و در جهت هدفی که از تولید روغن ها دارید، یکی از روش ها را برای روغن گیری انتخاب کنید.

برای روغن گیری چه میزان سرمایه لازم دارید؟

شما میتوانید با خرید یک دستگاه کوچک روغن گیری در فضایی محدود به شکل کارگاهی یا خانگی کسب و کار خود را شروع کنید و سپس آن را گسترش دهید.

البته سرمایه گذاری اولیه برای تاسیس کارگاه روغن کشی بستگی به شما دارد و تقریبا با مبلغی در حدود 20 تا 25 میلیون تومان می توانید پایه های یک کسب و کار قوی و مطمئن را بریزید.

20,000,000تومان
31,000,000 تومان

 

450,000,000 تومان

2 دیدگاه در “تولید روغن گیاهی | همه چیز درباره خط تولید روغن گیاهی

  1. Israel xclub گفت:

    May I simply just say what a relief to find someone who truly understands what they are discussing on the web. You definitely understand how to bring a problem to light and make it important. More and more people ought to check this out and understand this side of your story. Its surprising you arent more popular because you definitely have the gift.

  2. Very nice article. I definitely appreciate this site. Keep it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *